De Stichting VolkswagenAudiclaim wil kopstukken van Volkswagen, de Nederlandse auto-importeur Pon en softwareleverancier Bosch onder ede laten verhoren over het dieselschandaal bij de Duitse autofabrikant. Dat maakte de stichting, die gedupeerde autobezitters bijstaat, woensdag bekend.
De stichting heeft bij de rechtbank in Amsterdam een verzoek voor voorlopige getuigenverhoren ingediend. Daarmee wordt een gerechtelijke procedure ingezet, die duidelijk moet maken waar de aansprakelijkheid rond het gesjoemel met de emissiesoftware in dieselauto’s ligt.
De stichting stelde auto-importeur Pon eerder aansprakelijk voor de verwachte waardevermindering van auto’s die zijn betrokken bij het dieselschandaal. De organisatie eiste daarbij een voorschot van 5 miljoen euro en dreigde beslag te laten leggen op onder meer auto’s van de importeur. Daar wordt nu van afgezien, aldus de betrokken advocaat Oscar van Oorschot.
,,Dat is zorgvuldiger. We willen eerst de onrechtmatigheid en aansprakelijkheid rond krijgen. Daarna kunnen we onderzoek doen naar de schade”, aldus de advocaat. Aangezien er een ,,juridische grondslag” is voor het verzoek, is de kans volgens hem ,,zeer groot” dat de kopstukken gehoor zullen geven aan een oproep om te getuigen.
Foute software ook in nieuwe wagens
Intussen blijven de problemen voor Volkswagen zich opstapelen. De autobouwer heeft tegen Amerikaanse autoriteiten toegegeven dat er ook in dieselauto’s die volgend jaar op de markt moeten komen software is ingebouwd die de uitslagen van emissietesten positief kunnen beïnvloeden. Dat meldde persbureau AP woensdag.
Het gaat om software die er uiteindelijk voor kan zorgen dat de auto's van Volkswagen milieuvriendelijker lijken dan ze zijn. Eerder gaf Volkswagen toe dat zulke software in de periode van 2009 tot 2015 werd gebruikt. Die bekentenis stortte het grote Duitse bedrijf afgelopen maand in een diepe crisis.
Katalysator werkt harder
Volkswagen zei tegen AP dat de nu onthulde software anders werkt dan de software waar alle commotie om is ontstaan. In dit geval gaat het om een methode om een katalysator harder te laten werken, zodat meer uitlaatgassen worden gezuiverd.
Autoriteiten onderzoeken volgens Volkswagen nog of deze methode door de beugel kan. Volkswagen voorziet onderzoekers daarbij naar eigen zeggen van alle gevraagde informatie. De verantwoordelijke milieuwaakhond EPA liet woensdag weten dat nog niet alle vragen zijn beantwoord, en dat evenmin vaststaat dat de software wordt gebruikt om te sjoemelen bij emissietests.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl